Radio dažādos veidos ir klātesošs cilvēku dzīvēs. To klausās automašīnā, birojā darbā, mājās, sēžot pie kafijas tases pie ēdamgabda, vai nodarbojoties ar uzkopšanu.
Radio reklāmas priekšrocības
Galvenā iezīme, kāpēc cilvēki dod priekšroku tam pār laikrakstiem, televīziju vai internetu, ir tā nenoteiktība. Klausoties radio, var nodarboties ar saviem darbiem, tas kā it kā kalpo par fonu. Tas ne tikai palīdz atpūsties, bet arī pateicoties interesantiem faktiem, ko izsaka vadītāji, paplašina redzesloku vai ļauj uzzināt pēdējās ziņas. Radio ievērojami atšķiras no saviem tuvākajiem konkurentiem – laikrakstiem un televīziju – ne tikai ar klausītāju skaitu, bet arī ar auditorijas raksturu.
Pateicoties tam, ka tā auditorija sastāv no plašiem iedzīvotāju slāņiem, tiek sasniegta maksimālā efektivitāte no radošas radio reklāmas. Jo lielāks ir sasniegums, jo lielākas ir iespējas, ka reklāmu dzirdēs tieši tās vecuma grupas pārstāvis, kuram tā ir adresēta.
Galvenās radio reklāmas priekšrocības ir tā, ka tā nav tik uzkrītoša kā reklāmas rullīši televīzijā un nav tik krāsaina kā tā, kas tiek sniegta laikrakstā. Radio reklāma ir sirsnīga, neuzbāzīga un atmiņā paliekoša.
Radio reklāmas priekšrocības ar to nebeidzas. Radio reklāmas audio rullīšus var izmantot kā neatkarīgu mārketinga instrumentu noteiktas tirdzniecības zīmola popularizēšanai vai pārdošanas līmeņa paaugstināšanai, bet tas var būt arī daļa no lielas reklāmas kampaņas.
Radio reklāmas efektivitāti nodrošina arī tas, ka cilvēks 90% gadījumu to vienalga noklausīsies. Tas ir vienkārši izskaidrojams: lasot laikrakstu, var vienkārši pāršķirt lapu ar reklāmu, reklāmas pārtraukuma laikā iziet uzsmēķēt, uzvārīt sev kafiju vai vienkārši pārslēgt uz citu kanālu. Radio reklāmas priekšrocība ir tā, ka patērētājs nepametīs savu nodarbi, lai pārslēgtu staciju, dēļ īsa audio rullīša.
Radio reklāmas īpatnības
Radio reklāmas īpatnība ir tā, ka reklāmdevējs gandrīz uzreiz redz atdevi. Ir aprēķināts, ka lielākā daļa zvanu notiek aptuveni pirmajās 15 minūtēs pēc tam, kad rullītis ir izskanējis ēterā. No šejienes secinājums, ka reklāmas pasūtītājs gūst labumu, kas ir tieši proporcionāla tam, cik reizes viņa rullītis izskanēs ēterā.
Radio reklāmas īpatnība ir tā, ka tā tiek pasniegta izklaidējošā vai izglītojošā formā, bieži vien draudzīga un neuzbāzīga saruna. Labi izstrādāts, radošs audio rullītis ir tikai daļa no panākumiem. Nozīmīgi faktori, kas ļaus gūt maksimālu labumu, ir ētera laika izvēle un paziņojuma biežums.
Radio reklāmas īpatnība ir tā, ka tā maksimāli izmanto balsis, skaņu un muzikālos efektus. Visefektīvākie tiek uzskatīti audio rullīši, kuru ilgums ir līdz 30 sekundēm.
Radioreklāmas izveides noteikumi
Radioreklāmas izveidošanas pamatnoteikumi ir vērsti uz ne tikai radošu audio klipu radīšanu, bet arī tādu informācijas pasniegšanu, kas radīs telpisku ainu klausītāja iztēlē, interesēs viņu un mudinās veikt pirkumu, apmeklēt noteiktu iestādi utt. Vienā vārdā, reklāmas ziņojuma mērķis tiks sasniegts. Lielāks darbības vārdu lietojums radioreklāmas tekstā palīdzēs klausītājam vizualizēt, iedomāties par ko iet runa.
Radioreklāmas izveides noteikumi paredz informācijas pasniegšanas kārtību, kas būs maksimāli efektīva:
- Paziņot, ko reklamē;
- Kāda ir labuma klausītājam no tā iegādes, vai apmeklējuma;
- Kur to var nopirkt, vai kur var aiziet.
Informāciju vislabāk ir pasniegt īsos, atmiņā paliekošos teikumos, kuros tiks izmantoti vienkārši vārdi. Nevajadzētu mēģināt reklamēt daudz preču vienā klipā, jo pārāk liels informācijas apjoms īsā laikā tiek slikti uztverts. Efektīvāks būs audio klips, kas veltīts vienai precei, vai preču grupai.
Mūzikas daļai klipā jāatbilst tēmai un jāpapildina tajā skanošais teksts organiski. Tātad nevajadzētu ierakstīt audio klipu, kurā tiks reklamēta apbedīšanas biroja pakalpojumi uz lezginkas vai rumbas fona. Tāda radoša radio reklāma, neapšaubāmi, piesaistīs uzmanību un paliks atmiņā, bet negatīvi ietekmēs pasūtītāja kompānijas tēlu un var ne tikai nesniegt rezultātus, bet pat iespējams atbaidīt potenciālos klientus.