Priekšrocības un radioreklāmas noteikumi Latvijā

Radio dažādos veidos ir klātesošs cilvēku dzīvēs. To klausās automašīnā, birojā darbā, mājās, sēžot pie kafijas tases pie ēdamgabda, vai nodarbojoties ar uzkopšanu.

Radio reklāmas priekšrocības

Galvenā iezīme, kāpēc cilvēki dod priekšroku tam pār laikrakstiem, televīziju vai internetu, ir tā nenoteiktība. Klausoties radio, var nodarboties ar saviem darbiem, tas kā it kā kalpo par fonu. Tas ne tikai palīdz atpūsties, bet arī pateicoties interesantiem faktiem, ko izsaka vadītāji, paplašina redzesloku vai ļauj uzzināt pēdējās ziņas. Radio ievērojami atšķiras no saviem tuvākajiem konkurentiem – laikrakstiem un televīziju – ne tikai ar klausītāju skaitu, bet arī ar auditorijas raksturu.

Pateicoties tam, ka tā auditorija sastāv no plašiem iedzīvotāju slāņiem, tiek sasniegta maksimālā efektivitāte no radošas radio reklāmas. Jo lielāks ir sasniegums, jo lielākas ir iespējas, ka reklāmu dzirdēs tieši tās vecuma grupas pārstāvis, kuram tā ir adresēta.

Galvenās radio reklāmas priekšrocības ir tā, ka tā nav tik uzkrītoša kā reklāmas rullīši televīzijā un nav tik krāsaina kā tā, kas tiek sniegta laikrakstā. Radio reklāma ir sirsnīga, neuzbāzīga un atmiņā paliekoša.

Radio reklāmas priekšrocības ar to nebeidzas. Radio reklāmas audio rullīšus var izmantot kā neatkarīgu mārketinga instrumentu noteiktas tirdzniecības zīmola popularizēšanai vai pārdošanas līmeņa paaugstināšanai, bet tas var būt arī daļa no lielas reklāmas kampaņas.

Radio reklāmas efektivitāti nodrošina arī tas, ka cilvēks 90% gadījumu to vienalga noklausīsies. Tas ir vienkārši izskaidrojams: lasot laikrakstu, var vienkārši pāršķirt lapu ar reklāmu, reklāmas pārtraukuma laikā iziet uzsmēķēt, uzvārīt sev kafiju vai vienkārši pārslēgt uz citu kanālu. Radio reklāmas priekšrocība ir tā, ka patērētājs nepametīs savu nodarbi, lai pārslēgtu staciju, dēļ īsa audio rullīša.

Radio reklāmas īpatnības

Radio reklāmas īpatnība ir tā, ka reklāmdevējs gandrīz uzreiz redz atdevi. Ir aprēķināts, ka lielākā daļa zvanu notiek aptuveni pirmajās 15 minūtēs pēc tam, kad rullītis ir izskanējis ēterā. No šejienes secinājums, ka reklāmas pasūtītājs gūst labumu, kas ir tieši proporcionāla tam, cik reizes viņa rullītis izskanēs ēterā.

Radio reklāmas īpatnība ir tā, ka tā tiek pasniegta izklaidējošā vai izglītojošā formā, bieži vien draudzīga un neuzbāzīga saruna. Labi izstrādāts, radošs audio rullītis ir tikai daļa no panākumiem. Nozīmīgi faktori, kas ļaus gūt maksimālu labumu, ir ētera laika izvēle un paziņojuma biežums.

Radio reklāmas īpatnība ir tā, ka tā maksimāli izmanto balsis, skaņu un muzikālos efektus. Visefektīvākie tiek uzskatīti audio rullīši, kuru ilgums ir līdz 30 sekundēm.

Radioreklāmas izveides noteikumi

Radioreklāmas izveidošanas pamatnoteikumi ir vērsti uz ne tikai radošu audio klipu radīšanu, bet arī tādu informācijas pasniegšanu, kas radīs telpisku ainu klausītāja iztēlē, interesēs viņu un mudinās veikt pirkumu, apmeklēt noteiktu iestādi utt. Vienā vārdā, reklāmas ziņojuma mērķis tiks sasniegts. Lielāks darbības vārdu lietojums radioreklāmas tekstā palīdzēs klausītājam vizualizēt, iedomāties par ko iet runa.

Radioreklāmas izveides noteikumi paredz informācijas pasniegšanas kārtību, kas būs maksimāli efektīva:

  • Paziņot, ko reklamē;
  • Kāda ir labuma klausītājam no tā iegādes, vai apmeklējuma;
  • Kur to var nopirkt, vai kur var aiziet.

Informāciju vislabāk ir pasniegt īsos, atmiņā paliekošos teikumos, kuros tiks izmantoti vienkārši vārdi. Nevajadzētu mēģināt reklamēt daudz preču vienā klipā, jo pārāk liels informācijas apjoms īsā laikā tiek slikti uztverts. Efektīvāks būs audio klips, kas veltīts vienai precei, vai preču grupai.

Mūzikas daļai klipā jāatbilst tēmai un jāpapildina tajā skanošais teksts organiski. Tātad nevajadzētu ierakstīt audio klipu, kurā tiks reklamēta apbedīšanas biroja pakalpojumi uz lezginkas vai rumbas fona. Tāda radoša radio reklāma, neapšaubāmi, piesaistīs uzmanību un paliks atmiņā, bet negatīvi ietekmēs pasūtītāja kompānijas tēlu un var ne tikai nesniegt rezultātus, bet pat iespējams atbaidīt potenciālos klientus.

Reklāmas klips arī jābūt interesantam, piesaistošam uzmanību. Radoša radio reklāma ilgi paliek atmiņā, un attiecīgi produkti, ko reklamē šī preču zīme, rada patērētājā lielāku uzticēšanos un lojalitāti pret produkciju. Radoši audio klipi veicina produkta popularizēšanu ne mazāk kā reklāma televīzijā vai laikrakstā.

Lieliski darbojas uz pozitīva tēla paaugstināšanu starp pircējiem sērija radošu audio klipu, kas apvienoti ar kopīgu tēmu. Ja klipi skan pietiekami bieži, un īpaši prime-time – laikā, kad pulcējas vislielākā auditorija, tad paaugstinās preču zīmes vai reklamētās iestādes, vai notikuma atpazīstamība.

Radioreklāmas izveides noteikumi arī reglamentē klipa saturu. Nevienu garu sarakstu un uzskaitījumu. Informācija jāsniedz īsi un būtiski, tajā pašā laikā nekādā gadījumā ne sausi. Vislabāk ir izvēlēties vairākas pozitīvas īpašības reklamējamā produkta un uz tām likt uzsvaru. Patērētāji vairāk atceras un uztver informāciju par potenciālo labumu, ko var iegūt, nevis par to, cik labu produktu piedāvā iegādāties. Labāk ir vērsties tieši pie klausītāja, nevis runāt vispārīgi. Personalizēts audio klips ir efektīvāks nekā vispārināts.

Reklāmā ir tāds noteikums – ar klientu jārunā vienā valodā. Šis noteikums ļoti labi piemērots reklāmai, kas skan reģionālajā radiostacijā. Lai klipa būtība labāk uztverta un atcerēta, runai jāatbilst vietējam dialektam, un klipā jābūt klātesošiem šai vietnei raksturīgiem vārdiem.

Radio reklāma var kļūt par spēcīgu mārketinga instrumentu pārdošanas līmeņa celšanai, prestiža un preču zīmes atpazīstamības paaugstināšanai, ja pie tās izveides piesaista īstus profesionāļus.