Mūsdienu pasaulē uzņēmumu īpašnieki, tāpat kā mārketinga speciālisti, galvenokārt koncentrējas uz tiešsaistes reklāmu. Citus auditorijas saskarsmes kanālus, piemēram, radio, izmanto arvien retāk. Vai radio reklāma mūsu augsto tehnoloģiju laikmetā ir efektīva, ir diskutabls jautājums. Lai atbildētu uz to, ir vērts sīkāk aplūkot tās īpatnības.
Galvenās radio reklāmas funkcijas
Jēdzienā “radio reklāma” ietilpst jebkādi reklāmas ziņojumi, kas tiek pārraidīti caur radio. Galvenā šīs veicināšanas metodes īpatnība ir tā, ka informācija tiek nodota skaņas formātā un tiek uztverta patērētājiem tikai ar dzirdi.
Statistikas dati liecina, ka lielākā daļa Zemes iedzīvotāju labāk saprot jebkādu informāciju, kad tā ir vizualizēta.
Cilvēku sadalījums pēc uztveres tipiem ir šāds:
- Vizuālie — 80–85 %.
- Audiālie — 10–12 %.
- Kinestētiskie — 3–5 %.
- Digitālie — 1–2 %.
Protams, šie dati nav precīzi un sniedz tikai vispārīgu priekšstatu par to, cik izplatīts ir viens vai otrs uztveres tips. Tomēr pieejamā informācija jau ļauj viennozīmīgi teikt, ka pasaulē ir daudz vairāk vizuālo cilvēku nekā audiāļu vai kinestētiķu.
Daudziem radio ir kā fons: to ieslēdz automašīnā ilgas braucienā laikā vai mājās, veicot tīrīšanu. No tā izriet viena no galvenajām radio reklāmas prasībām: ziņojumiem jāpiesaista uzmanība nekavējoties un jāspēj to uzturēt pietiekami ilgi. Ja tas nenotiks, kontakts ar patērētāju nenotiks.
Radio reklāma, tāpat kā jebkura cita, pirmām kārtām ir vērsta uz preču un pakalpojumu veicināšanu. Tomēr to funkciju saraksts ietver arī daudzus citus punktus, par kuriem speciālisti bieži vien aizmirst.
- Mārketinga. Galvenais reklāmas uzdevums šeit ir ietekmēt pārdošanas līmeni. Ziņojumi tiek veidoti tā, lai piesaistītu patērētāju uzmanību nepieciešamajam produktam un pārliecinātu viņus to iegādāties.
- Komunikatīvā. Šajā gadījumā reklāma kalpo kā veids, kā informēt auditoriju. Uzņēmums izmanto ētera laiku, lai stāstītu par savas zīmola priekšrocībām un katra produkta īpatnībām.
- Poznāvātiskā. Patērētājiem reklāma ir viens no veidiem, kā uzzināt dažādu informāciju: cik maksā un kur tiek pārdoti konkrēti preces, kādas akcijas rīko ražotāji, kādas jauninājumus piedāvā.
- Ekonomiskā. Reklāmas kampaņas ietekmē pārdošanas līmeni, līdz ar to, izmaina arī uzņēmuma galvenos ekonomiskos rādītājus.
- Sociālā un kultūras. Roliki, kas pilda šo funkciju, var būt vērsti uz veselīga dzīvesveida propagandu, ģimenes vērtību atbalstīšanu utt.
Reklāmas ilgums radio
Jebkurā biznesa veicināšanas platformā pastāv savas robežas. Reklāma radio un televīzijā vienmēr ir ierobežota laikā, drukātos medijos — teksta apjomā. Normas, kas attiecas uz ziņojumu ilgumu, parasti tiek noteiktas līgumā.
Etera laika pārdošanas princips katrā radiostacijā ir savs. Ir trīs galvenie tā aprēķināšanas veidi:
- minūtēs;
- sekundēs;
- stingrā laika ilgumā skaņas atskaņošanai.
Ja līgumā noteikts maksimālais raidīšanas laiks, piemēram, viena minūte, nav obligāti to izmantot pilnībā. Ja tur ir norādīts konkrēts skaņas ilgums, ziņojumam jāaizņem tieši tik daudz laika, ne vairāk un ne mazāk.
Vidēji vietējās radiostacijās viens reklāmas ziņojums ilgst no 20 līdz 40 sekundēm. ASV un Eiropas valstīs ir izveidojusies cita tradīcija: šeit reklāmdevējam var tikt piešķirts laiks no vienas līdz divām minūtēm.
7 iemesli izvēlēties reklāmu radio
- Maksimālā mobilitāte
Mārketinga pētījumi liecina, ka galīgais lēmums tiek pieņemts divu stundu laikā pirms produkta iegādes. Tādēļ mobilitāti var uzskatīt par vienu no galvenajām radio kā reklāmas kanāla priekšrocībām.
Neatkarīgi no tā, kur atrodas patērētājs — mājās, darbā, autobusā vai savā automašīnā, radioziņojumam ir lielākas izredzes tikt dzirdētam. - Klātbūtnes efekts
Kā jūs parasti informējat tuviniekus par kaut ko svarīgu? Var nosūtīt fotogrāfiju vai uzrakstīt SMS, bet patīkamākais būs pastāstīt klātienē. Tāpat arī, veidojot radio reklāmu, svarīga ne tikai ir ziņojuma būtība, bet arī runātāja balss un intonācija.
Skaņas formāts rada iespaidu par personīgu sarunu, kas ļauj izveidot ciešākas attiecības ar auditoriju. - Zemās izmaksas
Šodien komerciāli materiāli aizņem 2/3 laikrakstu lapaspušu un 1/3 televīzijas ētera laika. Radio ir mazāk piesārņots ar reklāmu: tā veido aptuveni 1/5 ētera laika. Drukātie mediji tagad tiek izdoti mazākā tirāžā, bet reklāmas izvietošanas cena tikai pieaug.
Reklāmu translācija televīzijā arī joprojām ir ļoti populāra un dārga. Radio reklāmas izvietošana pašreizējos apstākļos ir lētāka nekā jebkurā citā medijā. - Dažādiem budžetiem
Gan drukāto izdevumu, gan televīzijas kopējā auditorija ir plaša, bet jebkurā laika momentā tās apjoms ir atšķirīgs. Tiek uzskatīts, ka veicināšana ir efektīvāka, jo biežāk patērētājs saskaras ar informāciju par produktu.
Var droši teikt, ka reklāmu konkrētam produktam pietiekami bieži var pārraidīt tikai radio. - Auditorijas segmentācija
Ir liels skaits dažādu stila radiostaciju ar dažādām mērķauditorijām. Tādējādi katram uzņēmējam ir iespēja atrast tādu, kas tiešām atbilst reklamējamā produkta mērķauditorijai. Izmantojot citus medijus, tik plašu, taču interesētu auditoriju ir grūti sasniegt. - Uzmanības koncentrācija uz produktu
Reklāmas laikrakstos un dažādos katalogos reklamētais produkts neizbēgami atradīsies blakus vairākiem līdzīgiem. Iegādātais ētera laiks pilnībā pieder vienam reklāmdevējam: viņš iegūst iespēju tieši uzrunāt auditoriju, kas šajā brīdī klausās tieši šo ziņojumu. - Emocionālums
Pasīva reklāma, kas vienkārši sniedz informāciju par produkta pamatīpašībām, gandrīz nespēj ieinteresēt klientus. Daudz efektīvāki ir aktīvie kanāli, kas ne tikai nodod informāciju, bet arī izraisa emocijas. Mūsdienu tirgū tieši emocionālā ietekme ir galvenā konkurences cīņas metode.
Reklāma radio piemērotība
Tā kā budžets veicināšanai vienmēr ir ierobežots, izmantot visus esošos kanālus nav iespējams. Jāizvēlas tieši tās reklāmas vietas, kur ar mazākiem izdevumiem var sasniegt lielāku labumu. Plāna sastādīšanā svarīgi ir ņemt vērā uzņēmējdarbības specifiku un tās mērķauditorijas īpašības.
Radio reklāmu vajadzētu izvēlēties šādu preču, pakalpojumu un iestāžu veicināšanai:
- mobilais sakars un internets;
- plaša patēriņa preces: mēbeles, sadzīves tehnika u.tml.;
- sporta zāles un sporta nodaļas;
- kafejnīcas, bāri, klubi;
- automašīnu remonta darbnīcas;
- medicīnas centri;
- bērnu attīstības pulciņi;
- masu pieprasījuma finanšu pakalpojumi;
- pasākumi un koncerti.
Pat ja jūsu darbības joma lieliski piemērota radio reklāmai, arī tās izvietošanas noteikumus vajadzētu ņemt vērā. Piemēram, pareizi jāizvēlas translācijas laiks: runājot par nakts klubu, ziņojumu visticamāk nevajadzētu raidīt agrā rītā.